Sachsenhausen

Haloj!
Hela dagen idag har varit fantastisk men tröttsam! Vi gjorde en dagsutflykt till koncentrationslägret Sachsenhausen en bit utanför Berlin. Det tog ett tag för mig och Amanda att komma fram men det var en mysig liten resa med tåg.
Lägret var utformat som ett museum. Stora delar av området var dock stängt. Det vi fick tillfälle att se var den stora trekantsformade utegården och husen där fångarna bodde. Vi fick också besöka ett av arbetarhusen där de visade en dokumentär om koncentrationslägret.  
Det var med blandade känslor jag vandrade runt där i museet. Allt från sorg, nyfikenhet, ilska och glädje drog i mig. Sorgen fanns för att jag vet historian - jag har koll på de hemskheter som tillhör andra världskriget. Jag kände nyfikenheten över att lära mig mer då vi satt där och kollade på dokumentärfilmen. Jag kände ilska över det mörka som människor var och är kapabla till. Och samtidigt så kände jag en enorm glädje över att se så många människor som besökte lägret - människor som jag hoppas på vill ta del av vår världs historia, som vill begrunda de händelser som format våra samhällen och som förhoppningsvis kan dra lärdom av dem. 
Dagen har varit lång och lärorik!
Godnatt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0